torsdag 24 mars 2011

Påskupproret Politiskt?

Årets påskupprop som Svenska kyrkan gör har verkligen blivit omdebatterat. Det tycker jag är helt rätt, ämnet: stöd för de utförsäkrade, är akut!

Är det rätt att kyrkan går ut och gör denna form av uttalande? Ja det tycker jag! Det är inte från kyrkans sida ett politiskt ställningstagande utan ett humant! Att människor far illa, hamnar mellan stolarna/praragraferna i ett ekonomiskt skyddssystem är inte okej, oberoende av vilken regering som har fört fram förslaget.

Dock tycker jag inte att det är en väg att gå att ta tillbaka det gamla systemet, det passiviserade och glömde av människor. Det som behövs är att göra dagens system humanare. Att se människor inte siffror i system eller i en stege som tillslut inte har fler steg att stå på och då trillar vi av.

Ja till fler vettiga uttalanden från kyrkan som står på människors sida, oavsett politisk ställningstagande. Det tycker jag är sunt!

Något som jag ställer mig grymt mycket emot är att kyrkan skulle vara en folkrörel(s)e....det är inte sossigt att vara kyrklig....det är mänskligt att vara kyrlig!

Och det är mänskligt att kritisera system som inte funkar som vårt försäkringssystem där människor uppenbart misshandlas! Snabba på med förändringarna! Gör systemet mänskligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar