måndag 29 mars 2010

Miljöpartiet i Karlskrona "fegar"

De menar sig (enligt intervju i BLT) just nu stå "mittemellan". Att de inte velat lägga tid på att ta ställning utan fokusera på frågor etc.

Det hade väl varit okej om det hade varit ett fokus som varat nu under våren...men de tänker enligt artikeln inte ta ställning förrän efter valet! FEGT! Och lite dåligt för deras väljare...vad kommer en röst på MP Karlskrona innebära?

-Ett grönare Karlskrona tillsammans med Alliansen (Som jag är övertygad om att det blir).

-Eller en röst på S och V där det är svårare att veta hur de arbetar tillsammans.


Folkpartiet har en grymt go mijö-klimatpolitik! Det som skiljer oss från MP är att FP har mediautrymme i skolfrågor, MP i miljö (M i skatter etc.) vilket gör att vi FP har svårt att komma fram i miljöfrågorna i media.

...det bevisar inte minst att jag försökt få in debattartiklar i de lokala tidningarna både kring skatt och miljö på sista tiden...men så är jag ju inte M eller MP utan FP! Ska skriva lite kring skolan nästa gång:)

onsdag 24 mars 2010

47 - 19 utklassning!

I den ack så viktiga förtroendemätningen mellan Fredrik Reinfeld - Mona Sahlin står det idag:

Reinfeld - Mona
47 - 19 = Utklassning!

Och vänta bara tills när höstens val närmar sig och alla partiledare släpps in i etern. Då kommer Jan Björklund in i leken!

Fridlys Människan!

"När en fågel får olja på sig tar vi hand om den. När en människa ligger bland soptunnorna spottar vi på henne." ungefärligt citat av Cyril Roos som intervjuas i BLT idag.

Och han har rätt!!!

Mycket resurser läggs ner, akuta insatser för djur i fara. Detta är helt rätt! Men! Vad är det som gör att vi inte lägger in resurser, akuta när vi ser människor i liknande situationer...finns bara en sak att göra:


FRIDLYS MÄNNISKAN!

Dvs. Vi får inte: plocka, trampa på, rycka upp, förstöra en människa utan: vårda, älska och respektera!

måndag 22 mars 2010

Lärarnas arbetstid

BLT skriver idag om förslaget att ändra lärarnas arbetstid. Ska den ändras till 40 timmar/veckan med "vanlig" reglerad semester etc.

Är glad för att våra skolpolitiker som var intervjuade i princip svarade "vi måste höra vad lärarna själva säger innan vi uttalar oss för/emot".


Jag är iallefall skeptisk till förslaget!

Min mamma är lärare. Jag har levt med en lärare hela mitt liv. Visst hon var hemma på loven, somrarna, julen och framförallt sportlovsveckan då vi åkte omkring och gick på alla aktiviteterna. Då hade vi vår mamma, på loven. Å andra sidan...

Under terminerna var vår mamma lärare! Det innebar ett ständigt arbetande! Vet inte om det fanns någon söndag då hon inte satt med prov, planering inför veckan. Och flera kvällar i veckan går också åt till att rätta, planera, fixa och dona....för under arbetstid...ja då fanns/finns det absolut ingen tid till att planera, inte i den utsträckningen som behövs.

Blir det reglerad arbetstid 40/veckan hoppas jag att lärare börjar skriva upp allt! Alla timmar som idag inte syns/finns. ...och det kommer skapa ett helt nytt system. För när ska en sk. klasslärare/mentor ta semester? Närsom?

Att vara lärare innebär ledighet när skolan inte är...och det innebär strängt upptagen när skolan är...

Att vara lärare är ett kall, har många gånger liknat mitt egna kall med min mammas...för utan kall är lärarjobbet riktigt jobbigt. Det går inte att jobba som lärare utan att helt brinna för det, lägga ner sin själ som sen får vila ut under loven.


En kommentar på BLT som...nja kanske är lite svart/vit:

...så sant...

...enda anledningen till att vara lärare är Juni, Juli och Augusti...

...vilket gnäll, jobba, stämpla och rätta in er i ledet som vanliga arbetare...


HÅLLER inte riktigt med. En "vanlig arbetare" kan kanske stämpla gå hem när klockan ringer, ta semester...så funkar inte skolans värld...inte idag iallefall...vad vill vi ha för skola? En där lärarna stänger dörren "nu har jag jobbat/stämplat mina timmar" framför näsan på våra barn?


Min mamma var inne på att den äldre lärarkåren gärna behåller det som är och den yngre mer hellre vill gå över till reglerad....kanske det är så...ska höra mig för och följa debatten.

söndag 21 mars 2010

6 mån till valet!

Börjar bli lite nervöst!

Det är ett aktivt skede i valmaterialframställande nu...spännande, det är nu det kan påverkas vad det ska stå på affischer, flygblad etc.

Tar gärna emot förslag


En sak är säker för mig: Det blir ett fokus på Blekinge!

onsdag 17 mars 2010

BTH-Ge internationella studenter Kurser i Svenska!

Idag har BTH (Blekinge Tekniska Högskola) många, många internationella studenter. Studenter som inte minst enligt min kollega (Studentprästen) är relativt isolerade gentemot andra studenter på skolan. Det finns ett problem för skolan att få till en blandning!

Finns många studenter som är här i flera terminer, flera år. Och de vill men hittar inte vägarna in i det svenska språket! (mötte en kvinna för inte så längesedan som är inne på sitt fjärde eller femte år här och kan inte föra samtal på svenska och hon är högutbildad! Hon hade en önskan om att göra det...saknade uppenbarligen motivatorn dit...varför?)

Min lillebror studerar i Polen, Gdansk. Vad har han haft för obligatorisk kurs som de var tvungna att klara av för att få fortsätta!?!? JO: Polska! De fick gå kurser i polska under några terminer, dels för att kunna föra en vanlig dialog på stan, samtidigt som de fick specifika ord etc. för vad de studerar till i detta fall läkare och ha patientkontakt.

Uppmaning till BTH: Ge internationella studenter kurser i svenska! Det vinner alla på!

tisdag 16 mars 2010

Kommentarer kring skolpräst artikeln:

Försökte lägga kommentarerna i en kommentar till inlägget men det ville inte bloggspot gå med på så då får det bli ett nytt inlägg:

Lite av de kommentarer som gjordes på FB kring artikeln:


Christian Dahlgren:


Men en rimlig liberal attityd borde väl vara att en offentligt institution som skolan ska vara icke-konfessionell. Religion tillhör privatlivet. Och varför skulle då just kristna präster vara i skolan? Varför inte imamer? Eller rabbiner? Eller scientologer?

March 11 at 6:37pm ·


Anna Ekström


Håller med om att det inte bara ska vara kristna präster som är på skolan. Därför har jag bl.a. tagit skolungdomar till Moskén. Min liberala syn drar mig till att det inte är farligt att ha kyrkan etc på skolan. I realiteten innebär det: Att ha fler vuxna på skolan.

March 11 at 6:44pm ·


Dan Damsgård


Varför måste man alltid ta ut svängarna så till den milda grad Christian. Om jag skulle prata om politiska partiers inflytande eller berättigande så blandar jag inte ihop sossar, moderater och folkpartister med nationalsocialistisk front exempelvis. Det är det du gör när du tar in scientologer i resonemanget. Men annars så - varför inte imamer, rabiner eller braminer. Skulle säkert vara utmärkt

March 11 at 6:44pm ·


Christian Dahlgren


Dan: när det gäller principresonemang ställer man saker på sin spets för att klarna sikten. Alltså: varför ska företrädare för just en religiös livsåskådning närvara på skolan och inte en annan? Från idéburet liberalt perspektiv borde den rimliga slutsatsen bli att ingen religiös representant ska vara där. Men om man trots allt tycker det, varför ska då inte kristna präster anställas också på Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, SJ, SAS, etc?

March 11 at 8:43pm ·


Anders Friberg


Kristendomen är farlig. Den kan ju berätta för männsikor att de har ett oändligtvärde och att de är älskade för dem de är. Fy och ve. det kan ju innebära att människor tar ansvar för sina liv och inte känner ångest. Hur ska vi då kunna hålla massan på plats. Nej fram för lite konsumtion som minskar ångesten och får tillväxten att stiga. När vi ändå håller på så kör vil lite förnedring så att alla vet sin plats och inte vågar sticka ut. Nej, Gud är farlig hon kan få hela samhällskroppen i gungning. Människor kan ju börja lära sig att ta ansvar och hjälpa varandra. Det går inte detär omstörtande. Jag tror att vi korsfäster dem alla. Det är populärt har jag hört, så här i påsktider.

March 12 at 9:15am ·


Ingrid Dahlström


Det som spelar roll är ju hur skolan formulerar prästens uppgift, och hur prästen formulerar sin roll. För mig handlar inte att vara skolpräst ett dugg om det som insändaren antar, utan att vara en närvarande vuxen med god kompetens att lyssna, att vara en resurs vid krissituationer samt att vara en tillgång vid religionslektioner (naturligtvis tillsammans med företrädare från andra religioner). Sedan är det självklart att om elever vill prata religion och tro så gör jag det, men det sker på elevernas villkor. Jag är en gäst i skolan, precis som vilken polis, socialarbetare, imam etc, och jag följer naturligtvis skolans regler och policy, utifrån min kompetens.

March 12 at 11:23am ·


Anna Ekström


Håller med dig Ingrid (och Anders...kristendom är farlig:) )....det beror nog på att vi har insyn i vad vi gör innanför skolans väggar...inte så kontroversionellt, vi är vuxna på plats

March 12 at 2:39pm ·


Dan Damsgård


Jag för min del är övertygad om att det sekulariserade samhället är farligt. Dessutom skulle den socialliberala grundtanken inte ha formulerats om den inte haft den kristna europeiska traditionen att springa ur.

På olika arbetsplatser så har vi företagshälsovård i olika former och ja jag tror att det vore bra för alla om det fanns olika andliga företrädare på många arbetsplatser. Visserligen så skulle jag personligen söka upp den kristne företrädaren men det vore inte fel om även andra seriösa religiösa ledare var på plats. Det innebär att uppenbara sekterister inte bör tas med exempelvis scinteloger men för övrigt - lät oss få bort den skadliga seculariseringen den leder bara till överkonsumtion av sömntabletter och lugnande...

March 12 at 3:14pm ·


Lärare ska inte sätta betyg! De ska undervisa!

är min bestämda uppfattning.

Vet mig inte ha träffat någon elev som inte håller med om att betygen är orättvisa när de sätts!

Vad har ett betyg som sätts i Karlskrona för likhet med de som sätt i Ronneby? Ingen. Vad har ens ett betyg som sätts på Chapman för likhet med Mikael Elias? Ingen.
Eller ännu värre: Ett ämnesbetyg för elever i ett program/linje med ett betyg i samma ämne i ett annat program? Ingen

När jag 2001 tog studenten var det allmänt känt att ett betyg i matte för oss på Natur inte hade givit samma betygsgrad om vi hade gått en annan linje...det var svårare för oss...lättare för andra. Var det lättare för oss att få bra betyg i estetisk verksamhet istället...kanske...men det gör det inte mer rättvist!

LÖSNING: Ge lärarna uppdraget att undervisa! Inte sätta betyg!

Gör fler nationella prov som rättas nationellt! På det sättet får vi en rättvis bedömning som inte beror på vilken skola du går på, linje eller stad! ...eller för den delen om du är polare med läraren eller bråkstaken.


Dessutom slipper lärarna betygssättarångesten

torsdag 11 mars 2010

Skolpräster-bra/dåligt?

Daltidningen hade för ett tag sedan en insändare som är skriven av en skolförälder som inte tycker att kyrkan ska få vara på skolan, inte vara med i etikundervisningen etc.

http://www.dt.se/opinion/insandare/mora/article540290.ece#

Enligt mig är artikeln skriven av någon som inte vet vad en skolpräst gör eller vad den (vi) har för funktion.

Är det några präster som inte ska vara på skolan är de dom som på något sätt skulle slå en bibel i huvudet på någon (talesätt för att pracka på någon annan sin övertygelse) ....av alla de präster jag har träffat som liksom jag har delar i sina tjänster som ligger på skolan är det ingen jag har uppfattat som en "bibel, tro påprackare".

Skolpräster funkar i likhet med seniorer i skolan. Det är en extra vuxen. Är det något som våra skolor behöver är det fler närvarande vuxna!

Naivt skulle vara att som skola inte dra nytta av de präster som finns "till hands". De är i mycket perfekta objekt att bjuda in till diskussioner, ställa mot väggen och bolla med i olika frågor.

fredag 5 mars 2010

Fram för rättvisa betyg!

Min bror och jag har diskuterat betyg. Samtidigt som vi vandrade runt Trossö med våra barnvagnar.

Betyg är idag intetsägande. De säger ingenting om vad vi egentligen kan. De är inte bara orättvisa utan ofta helt missvisande.

Jag slår vad om att jag hade haft MVG i matte A om jag hade gått någon annan linje/program än NV... hårt... ja men tyvärr sant. Likaväl som många av mina vänner skulle haft högre betyg i ämnen om de gått andra linjer/program etc.

Varför är det så?

Jo, för en elev som går en viss linje/program förväntas vara bra på vissa ämnen... ofta extra bra och svagare på andra etc. Detta visar sig i betygsättningen...illa

INFÖR FLER NATIONELLA PROV! Som inte rättas av undervisande lärare (lärare ska göra det de är riktigt proffesionella på: undervisa, lära ut, inspirera etc.). Och gör dessa till vägledande vid betygsättning. En väg att gå för att få rättvisa betyg som inte beror på vilken skola du går på, linje/program, vilken lärare du har etc.

måndag 1 mars 2010

Börje Dovstad toppar kommunlistan!

Ikväll blev det klart! Börje Dovstad toppar listan till kommunfullmäktige i höstens val!

Jag var med på årsmötet tills listan skulle tas, då var jag tvungen att springa hem och amma Lillkillen. Typiskt annars hade Börje fått en stor kram.

Underbart att få kampanja ihop med Börje och alla andra härliga folkpartister fram till valet!

NU KÖR VI!