är min bestämda uppfattning.
Vet mig inte ha träffat någon elev som inte håller med om att betygen är orättvisa när de sätts!
Vad har ett betyg som sätts i Karlskrona för likhet med de som sätt i Ronneby? Ingen. Vad har ens ett betyg som sätts på Chapman för likhet med Mikael Elias? Ingen.
Eller ännu värre: Ett ämnesbetyg för elever i ett program/linje med ett betyg i samma ämne i ett annat program? Ingen
När jag 2001 tog studenten var det allmänt känt att ett betyg i matte för oss på Natur inte hade givit samma betygsgrad om vi hade gått en annan linje...det var svårare för oss...lättare för andra. Var det lättare för oss att få bra betyg i estetisk verksamhet istället...kanske...men det gör det inte mer rättvist!
LÖSNING: Ge lärarna uppdraget att undervisa! Inte sätta betyg!
Gör fler nationella prov som rättas nationellt! På det sättet får vi en rättvis bedömning som inte beror på vilken skola du går på, linje eller stad! ...eller för den delen om du är polare med läraren eller bråkstaken.
Dessutom slipper lärarna betygssättarångesten
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar