måndag 22 mars 2010

Lärarnas arbetstid

BLT skriver idag om förslaget att ändra lärarnas arbetstid. Ska den ändras till 40 timmar/veckan med "vanlig" reglerad semester etc.

Är glad för att våra skolpolitiker som var intervjuade i princip svarade "vi måste höra vad lärarna själva säger innan vi uttalar oss för/emot".


Jag är iallefall skeptisk till förslaget!

Min mamma är lärare. Jag har levt med en lärare hela mitt liv. Visst hon var hemma på loven, somrarna, julen och framförallt sportlovsveckan då vi åkte omkring och gick på alla aktiviteterna. Då hade vi vår mamma, på loven. Å andra sidan...

Under terminerna var vår mamma lärare! Det innebar ett ständigt arbetande! Vet inte om det fanns någon söndag då hon inte satt med prov, planering inför veckan. Och flera kvällar i veckan går också åt till att rätta, planera, fixa och dona....för under arbetstid...ja då fanns/finns det absolut ingen tid till att planera, inte i den utsträckningen som behövs.

Blir det reglerad arbetstid 40/veckan hoppas jag att lärare börjar skriva upp allt! Alla timmar som idag inte syns/finns. ...och det kommer skapa ett helt nytt system. För när ska en sk. klasslärare/mentor ta semester? Närsom?

Att vara lärare innebär ledighet när skolan inte är...och det innebär strängt upptagen när skolan är...

Att vara lärare är ett kall, har många gånger liknat mitt egna kall med min mammas...för utan kall är lärarjobbet riktigt jobbigt. Det går inte att jobba som lärare utan att helt brinna för det, lägga ner sin själ som sen får vila ut under loven.


En kommentar på BLT som...nja kanske är lite svart/vit:

...så sant...

...enda anledningen till att vara lärare är Juni, Juli och Augusti...

...vilket gnäll, jobba, stämpla och rätta in er i ledet som vanliga arbetare...


HÅLLER inte riktigt med. En "vanlig arbetare" kan kanske stämpla gå hem när klockan ringer, ta semester...så funkar inte skolans värld...inte idag iallefall...vad vill vi ha för skola? En där lärarna stänger dörren "nu har jag jobbat/stämplat mina timmar" framför näsan på våra barn?


Min mamma var inne på att den äldre lärarkåren gärna behåller det som är och den yngre mer hellre vill gå över till reglerad....kanske det är så...ska höra mig för och följa debatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar