fredag 5 mars 2010

Fram för rättvisa betyg!

Min bror och jag har diskuterat betyg. Samtidigt som vi vandrade runt Trossö med våra barnvagnar.

Betyg är idag intetsägande. De säger ingenting om vad vi egentligen kan. De är inte bara orättvisa utan ofta helt missvisande.

Jag slår vad om att jag hade haft MVG i matte A om jag hade gått någon annan linje/program än NV... hårt... ja men tyvärr sant. Likaväl som många av mina vänner skulle haft högre betyg i ämnen om de gått andra linjer/program etc.

Varför är det så?

Jo, för en elev som går en viss linje/program förväntas vara bra på vissa ämnen... ofta extra bra och svagare på andra etc. Detta visar sig i betygsättningen...illa

INFÖR FLER NATIONELLA PROV! Som inte rättas av undervisande lärare (lärare ska göra det de är riktigt proffesionella på: undervisa, lära ut, inspirera etc.). Och gör dessa till vägledande vid betygsättning. En väg att gå för att få rättvisa betyg som inte beror på vilken skola du går på, linje/program, vilken lärare du har etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar