måndag 24 januari 2011

Region Blekinge sätter stop för småbarnsföräldrar att vara med på möterna!

Aj aj aj Region Blekinge.

Har idag fått till mig att arvodesberedningen helt sa nej till möjlighet till barnpassning under möten.

Detta innebär att vi småbarnsföräldrar med barn som inte kommit in /alt är försmå för att vara på dagis inte kan vara med på möterna....inte snyggt!


Beredningen menar att det ska täckas av det vanliga arvodet. Dock har beredningen ingen aning om vad VIT barnpassning kostar idag! 300 kr/tim minst får vi idag räkna med att barnpassning med alla sociala avgifter etc kostar. På en månad skulle jag med de möterna jag är kallad till med Region Blekinge lätt komma upp i tusentals kronor...något som inte arvodet täcker... hur tänkte ni där?


Hoppas att ordförande Mats (s) har bättre tankar än beredningen...pinsamt annars!

I princip alla kommuner i Blekinge har ersättning för barnpassning (Karlskrona håller på att arbeta fram det i detta nu då minst 4 st småbebisar finns i fullmäktige)

5 kommentarer:

  1. frågan är om man vill att någon okänd passar sin bebis som inte fyllt 1? sen finns det väl oftast en pappa som får dra sitt strå till stacken. Klart att det måste få finnas småbarnsföräldrar i politiken men du har också ett eget ansvar att ordna med barnomsorgen. sen finns det ju som tur är ersättare som kan träda in då du är förhindrad att delta. Barn är fantastiska men ibland innebär de av naturliga skäl också begränsningar vilket du som förälder helt enkelt måste acceptera!

    SvaraRadera
  2. Varför ska just politiker ha kompensation för barnpassning när inga andra yrkeskategorier får det? Har du hört talas om rut-avdrag? Ska inte barnbidraget användas också? Alla politiker kanske skulle ha "biltvättsarvode" också?. Åker man med egen bil till möten så blir den ju skitig. Hade man inte behövt åka till möten så hade den ju inte blivit skitig. Nä, ta tag i ditt jobb du har och skaffa lite mer livserfarenhet innan du ger dig in i politiken. Nu debatterar du väldigt egoistiskt. Tänk på de som röstat på dig och jobba för dom istället.

    SvaraRadera
  3. Hej Anonyma!

    Härligt med kommentarer, tyvärr anonyma...när jag själv är väldigt öppen kan jag inte mer än beklaga att någon vill vara anonym i dessa sammanhang men men vi är alla olika.

    Naturligtvis ska jag svara, Ni får namnen A1 och A2 (annonym 1 och 2)

    Här kommer era svar:

    SvaraRadera
  4. A1 (dvs första inlägget)

    "Frågan är om man vill att någon okänd passar sin bebis som inte fyllt 1?"
    -svaret är som baken, olika. Jag har tagit mig tid till att träffa och lära känna en människa som jobbar med att passa barn. Dessutom blir det inte olika människor som passar vår lilla goding utan samma hela tiden...just för att han är en liten goding.

    "en pappa som får dra sitt strå till stacken"
    -Absolut! Dock en kommentar som grundar sig i den fina hembygdstanken där alla lever och bor i samma område i lyckliga kärnfamiljer. Verkligheten är annorlunda för många av oss. Trotts att du valt att vara anonym kan jag berätta för dig att mitt privatliv omfattas ofta av ensamma veckor då min sambo veckopendlar. Att vara hemma en vecka från jobbet för att jag ska kunna gå på ett möte, inte alltid en praktiskt möjlig lösning! Använda mig av vänner/föräldrar etc...ja temporärt, någon gång...allt har sin gräns, tillslut går det inte att använda sig av allt och alla.

    "Klart att det måste finnas småbarnsföräldrar i politiken"
    -Trevligt att du tycker detta. Samtidigt tycks det mig som att du har en åsikt som stänger denna dörr. Att ha småbarnsföräldrar aktiva inom politiken kräver lösningar för denna grupp!

    "eget ansvar att ordna med barnomsorgen"
    -Kräver på intet sätt att någon annan ska hitta passare till vår gosing. Hade jag varit miljonär hade jag kunnat betala de där tusenlapparna i passningskostnader...dock är jag ingen miljonär. Jag liksom du behöver bröd på bordet mer än barnvakt, det gäller att prioritera och därmed kan jag inte vara med.

    Din slutkläm med att barn innebär begränsningar klingar inte ihop med din åsikt att det är klart att det måste finnas småbarnsföräldrar i politiken.

    Antingen kallar vi småbarnsföräldrar till möterna eller så stänger vi porten, säger: kom tillbaka när ditt barn är gammalt nog att vara på dagis innan dess är du inte välkommen...

    SvaraRadera
  5. Svar till A2.

    "Varför just politiker...inga andra yrkeskategorier"
    -Håller med, och det gör arbetslivet också. Den arbetsgivare som kräver närvaro/kallar in en föräldraledig förälder får snyggt fixa barnvakt. Har många vänner som när de blir inkallade att jobba över kvällstid får ersättning för barnpassning av sina arbetsgivare.

    I alla goda världar är alla arbetsgivare "normala" arbetsgivare dvs. när du är ledig är du ledig etc.

    Kommunen/landstinget/regionen/riksdagen är inte en normal arbetsgivare. Du blir kallad även om du gått i pension, är föräldraledig, arbetslös, högavlönad etc. Orsaken är att du blivit invald och enligt svensk lag har du rätt att vara med på mötet etc. (t.ex. rätt att vara ledig från ditt arbete för att gå på möten etc.)

    Som föräldraledig kallas du till ett möte och du ska veta att jag har varit på massvis med möten med gosingen med mig. Fram till dess att han var 8 mån var han med på allt. Sen blev han för stor/rörlig...började använda mig av allt och alla för att fixa att vara på möterna...funkade någon månad...sen börjar det tära att använda sig av allt och alla...

    Möterna fortsätter komma...nu har jag sagt: nej jag kan inte! Jag vill och fler med mig! Vi är flera som är småbarnsföräldrar. Detta är knappast en politisk fråga eller en partipolitisk fråga. Det är bebisar till V, S, M, FP etc....det spelar ingen roll.


    "Rut-avdrag" -Ja, det går att använda, det blir ändock förmycket pengar för att vara aktiv.

    "Barnbidraget" -Ja det används till mkt, det räcker till 3 tim barnpassning/månad och då får han inte använda en enda blöja/mat/kläder etc.

    "BIltvättsarvode" - tänker inte ens kommentera detta. Oseriöst.

    "Nu debatterar du väldigt egoistiskt" -Det är många fler än jag som är småbarnsföräldrar och aktiva politiker (i k-na t.ex. är det inte mindre än 4 bebisar just nu. I region Blekinge minst 2). Vill vi inte ha småbarnsföräldrar aktiva så gör inga ändringar, behåll systemet som det är...det skrämmer bort oss.

    "tänk på de som röstat på dig och jobba för dom istället" - Precis, ge oss småbarnsföräldrar chansen så jobbar vi fruktansvärt mkt. Har inte lyft många fingrar för att få igång denna debatt. Skrev ett inlägg här. Dagen efter ringde BLT, idag har Radio Blekinge hört av sig...jag skrev bara ett litet litet inlägg. Det finns stora saker att göra i regionen, nu ser det ut som att jag får vänta tills i april med att vara fullt aktiv..och då ska jag (liksom jag försöker nu) ge järnet!

    SvaraRadera