lördag 17 november 2012

Fp för sydostlänken!

Efter ett infrastukturmöte i Alvesta i slutet av oktober har det uttalats än det ena och än det andra kring Folkpartiet Blekinge och vår inställning till Sydostlänken.

Då jag själv inte kunde vara med i Alvesta har jag hört mig för hos berörda. Min ersättare Bo Löfgren svarar såhär på kritiken att han skulle ha kritiserat sydoslänken:

"Av vad jag tidigare skrivit trodde jag att du insåg att jag aldrig uttalat att sydostlänken inte behövs. Vad jag har frågat och begärt svar på är vad näringslivet gör intill dess sydostlänken är en verklighet! En förbindelse som vi här talar om är inte bara en förbindelse för Volvo och Ikea utan ska också vara en nationell sådan. Det räcker inte heller med att godset kommer till kaj. Det måste sedan finnas en infrastruktur som tar godset vidare till de noder i transportsystemen som är befintliga eller under byggnad/etablering. Här är EU:s transportpolitik vägledande.

Jag anser  också att man ska ha respekt för gällande lagstiftning som gör att en process för en nybyggnation tar tid. Du borde därför kunna lämna underlag för hur tidplanen ser ut för sydostlänken med beaktande av  infrastrukturplanen och gällande lagar och föreskrifter till att användas inför den kommande remissbehandlingen av propositionen."

 Folkpartiet har således fortfarande uppfattningen att Sydoslänken är viktig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar