Då jag själv inte kunde vara med i Alvesta har jag hört mig för hos berörda. Min ersättare Bo Löfgren svarar såhär på kritiken att han skulle ha kritiserat sydoslänken:
"Av vad jag tidigare skrivit trodde jag att du insåg att jag aldrig uttalat att sydostlänken inte behövs. Vad jag har frågat och begärt svar på är vad näringslivet gör intill dess sydostlänken är en verklighet!
En förbindelse som vi här talar om är inte bara en förbindelse för
Volvo och Ikea utan ska också vara en nationell sådan. Det räcker inte
heller med att godset kommer till kaj. Det måste sedan finnas en
infrastruktur som tar godset vidare till de noder i transportsystemen
som är befintliga eller under byggnad/etablering. Här är EU:s
transportpolitik vägledande.
Jag
anser också att man ska ha respekt för gällande lagstiftning som gör
att en process för en nybyggnation tar tid. Du borde därför kunna lämna
underlag för hur tidplanen ser ut för sydostlänken med beaktande av
infrastrukturplanen och gällande lagar och föreskrifter till att
användas inför den kommande remissbehandlingen av propositionen."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar